sunnuntai 30. lokakuuta 2016

Mitä kuuluu joogaharrastukselleni?

Mitä harrastuksiin tulee, en ole enää aikuisiällä ollut erityisen sitoutuvaa sorttia. Olen kyllä aktiivisesti harrastellut kaikenlaista niin liikuntaan kuin luoviin touhuihin liittyen, mutta harrastamiseni on ollut melko kausiluontoista ja fiilispohjaista. Lapsena tilanne oli toinen: kävin pianotunneilla, kuvataidekoulussa ja ratsastamassa valtaosan koko peruskoulu- ja lukioajastani ja nautin siitä, miten huomasin taitojeni kehittyvän. Ja juuri sitä oppimisen ja onnistumisen tunnetta pitkäjänteisistä harrastuksista kaipaan, ja totta kai rutiinia, sillä kun harrastuksesta tulee erottamaton osa elämää, ei sen tekemistä tarvitse koskaan sen kummemmin miettiä. Viime vuosina tilanne on kuitenkin muuttunut: olen käynyt jumpissa, tanssitunneilla, joogassa ja lyhyillä piirustus- ja maalauskursseilla hyvin vaihtelevalla intensiteetillä. On ollut antoisaa kokeilla uusia juttuja erityisesti liikunnan saralla, mutta toisaalta vaihtelunhalu on kostautunut siinä, että harrastuksista ei ole päässyt muodostumaan rutiineja, ja ne helposti jäävät aina välillä unholaan muiden touhujen keskellä. Näin on käynyt erityisesti joogan kohdalla.

Kokeilin joogaa ensimmäistä kertaa joskus lukioaikoina omatoimisesti kotona luettuani kirjoista ohjeita. Jokin lajissa kiehtoi jo silloin, mutta kotinurkissa en koskaan päässyt siihen kovin hyvin sisälle - mitä en ihmettele ollenkaan, sillä minulle innostavilla opettajilla ja ohjaajilla on aina ollut tärkeä merkitys, ja kun perusteet on oppinut jonkun ohjauksessa, on myös omatoiminen harjoittelu huomattavasti helpompaa. Aloitettuani opiskelut hankkiuduinkin onneksi yliopistoliikunnan tarjoamille sekalaisille joogatunneille, joilla kävin säännöllisen epäsäännöllisesti. Toisaalta pidin joogasta ja sen tuomasta hyvästä ja notkeasta olosta, mutta joidenkin joogaopettajien ylitsepursuavaa henkisyyttä vieroksuin (ja hieman vieroksun edelleen). Tampereelle muutettuani jooga jäi pariksi vuodeksi, sillä aloitin baletin ja hurahdin hetkeksi salitreeniin ja muuhun lihaskuntoharjoitteluun sekä lenkkeilyyn. Aina välillä huomasin kuitenkin kaipaavani joogaa, sillä mikään muu liikuntamuoto (paitsi ehkä luonnossa kävely) ei rauhoittanut ja selkiyttänyt möyryävää mieltäni yhtä tehokkaasti. Tein satunnaisesti joogaharjoituksia kotona, mutta olen aika onneton kotijumppaaja - treeni vaan tulee huomattavasti todennäköisemmin tehtyä, jos sitä varten täytyy lähteä jonnekin tiettyyn aikaan. 



En ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt mitään tiettyä joogalajia, johon olisin erityisesti hurahtanut. Olen kokeillut monenlaista: pari vuotta sitten elvytin harrastusta käymällä muutamien kuukausien ajan kundaliinijoogassa, vuosi sitten aloitin epäsäännöllisen ilmajoogaharrastuksen, ja tietysti nämä tavalliset astangat, hathat ja yin-joogat on myöskin testattu moneen otteeseen. En tiedä, missä mättää - hyvin harvoin olen poistunut joogatunnilta huonon fiiliksen vallassa, useimmiten kokemus on vähintään ihan kiva, mutta silti omaa juttua ei ole löytynyt. Tietenkään sitä ei tarvitsisi ajatella kielteisen kautta: eihän ole mikään pakko sitoutua vain yhteen juttuun, ei mikään estä harjoittelemasta monipuolisesti, onhan siinä paljon hyviäkin puolia. Vaihtelunhalu tuppaa meikäläisellä kuitenkin johtamaan siihen, että käyn kokeilemassa milloin mitäkin tunteja silloin tällöin, mutta en osaa päättää, hankkiako kausikorttia jonnekin vai ei, ja jos, niin minne. Tänä syksynä olen joogannut pitkästä aikaa melko aktiivisesti kokeillen vähän eri juttuja, pääasiassa ilmajoogaa, johon kyllä olen aivan rakastunut, ja astangaa, joka on alkanut viime aikoina kiinnostaa taas enemmän. Olen monta kertaa uhonnut, että kyllä nyt varmasti alan joogailemaan myös kotona joka aamu, tai edes muutaman kerran viikossa, mutta valitettavasti se on jäänyt aika satunnaiseksi. 

Olen jo pitkään kokenut, että jooga todella tekee hyvää sekä keholleni että mielelleni, se ei tunnu juuri koskaan väkinäiseltä tai ärsyttävältä vaan vahvasti yhdeltä omista lajeistani, mutta silti jokin tökkii. Kaipaisin siis hieman vertaistukea ja tsemppiä! Olisiko teillä vinkkejä, miten joogatouhuihin (tai mihin tahansa muuhun harrastukseen, taitaa olla aika yleispäteviä juttuja) saisi paremman rutiinin? Onko teillä omaa suosikkijoogalajia, johon olisitte hurahtaneet, vai oletteko enemmän kaltaisiani kokeilijoita? 

4 kommenttia:

  1. Hauska yhteensattuma: minunkin piti kirjoitella lähipäivinä joogasta! Olen aina inhonnut joogaa - tai niin olen ainakin kuvitellut - mutta nyt olen joogannut jo kohta kolme viikkoa yhteen menoon lähes joka päivä. Ja tarkemmin sanottuna vielä AAMU. :-D

    Mitään vinkkejä minulla ei ole valitettavasti antaa, kun en itsekään oikein tiedä, miten olen nyt yhtäkkiä joogasta innostunut. Minä kun olen aina ajatellut olevani viimeinen ihminen maan päällä, joka joogasta innostuisi. :-) Mutta ehkä kaikella on aikansa, ja oikea hetki tulee sitten, kun tulee? Niin näyttää ainakin minun kohdallani käyneen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, vautsi vau, kiva kuulla että oot noin innostunut joogasta! Ihan kateeksi käy varsinkin aamujoogan suhteen... Itse käyn aina välillä aamuisin joogatunneilla, mutta kotona en kyllä kovin usein saa aikaiseksi, varsinkin kun olen aika aamu-unista sorttia :D
      Mä en täysin usko siihen, että oikea hetki tulee sitten kun tulee - totta kai se pätee joissakin asioissa, kuten ihmissuhteissa, mutta itse joudun kyllä välillä potkimaan itseäni eteenpäin jopa niissä asioissa, joiden tekemisestä eniten pidän. Tahdonvoiman ja itsekurin puute taitaa täällä vähän vaivata, siinä yksi kehityskohde ehdottomasti... :) Tsemppiä sulle joogaharrastukseen, toivottavasti into on pysyvää laatua!

      Poista
  2. Minä joogaan joka päivä tunnin verran ihan kotosalla! Hankin perustaidot kurssilta, ja niiden voimin pystyn joogaamaan joko itsekseni tai YouTuben avulla. Esim. Yoga with Adriene on aivan huippu videoitsija! Hänellä on ihanan rento ja kannustava asenne. Vinyasa- tai flow-joogaksi voisi tätä tyyliä kutsua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauskaa, mäkin oon joogannut jonkun verran tuon Adrienen videoiden johdolla, tykkään kans hänen tyylistään! :) Itse olen joogannut sen verran paljon, että se onnistuu kyllä omin päinkin, ja videoitakin löytyy pilvin pimein, enemmän onkin itsekurista ja rutiinin puutteesta kiinni, ettei sitä vaan tule tehtyä...

      Poista